Főoldal » Cikkek » Tesztek |
Kurzweil PC3x teszt
Kurzweil PC3. A Kurzweil PC3 (az "x" a méretre vonatkozik, ez a legnagyobb, a 88 billentyűs változat jele) a család utolsó előtti generációja a PC3LE és a PC3K között. Előbbi szinte ugyanazt a hangzást nyújtja, viszont jóval kevesebb editálási lehetőséggel, utóbbiban sampler modul gondoskodik arról, hogy a régebbi generációs Kurzweil hangszínek is megszólalhassanak. Első benyomásom az volt mikor megláttam ezt a szintit, hogy hú de nagy. És elegáns. A Fatar TP40L 88 kalapácsmehanikás billentyűje Aftertouch-csal pedig egyszerűen utánozhatatlan játékélményt biztosít. Én, aki a Kurzweil előtt nem játszottam súlyozott billentyűkön, néhány nap alatt olyan szinten megszoktam, hogy utána, amikor rátettem a kezem megint egy "synth action" billentyűzetre, elborzadtam, hogy, hogy tudtam éveken keresztül megelégedni ezzel... Magam is meglepődtem. A leírásban kobaltkéknek mondják a színét, nekem elsőre majdnem feketének tűnt, aztán rájöttem hogy tényleg kékes árnyalata van, de ez csak bizonyos fényviszonyok között látszik. A hátoldalon ezzel harmonizálva neonkéken világít az SD kártya tárhely. Pöpec:) ![]() A kezelőfelület és a gombok, tolópotik, mind olyan ergonómikusan elhelyezve ahogy csak lehet, mindemellett elegánsan és tekintélyt parancsolóan, azt sugallják, kösd fel a gatyád kishaver, mert ezt a szörnyet nem akárki tudja megszelídíteni. Ez nem egy kezdő zenésznek való játékszer, hanem nagyon komoly eszköz, komoly dolgok véghezvitelére. Persze mindemellett a képernyő nyugodtan lehetett volna legalább kétszerekkora, mert így mindennek csak a rövidítése fér ki rá, ami elsőre eléggé elbátortalanítja az embert. Később viszont meg lehet szokni. ![]() Ennyit a kinézetről. A menü és az egész alapkoncepció teljesen eltér a felkapott szintimárkák felépítésétől. Bekapcsoláskor a szinti Program módban indul be. Ez a bal felső oldalon található program bankok hangszíneit hivatott lejátszani. Rengeteg jobbnál jobb hanzás, nagyon sok az együttes vagy a dal nevét viseli, amely ihlette. Az első meglepetés akkor ért, amikor a tizenvalahanyadik zongorát próbáltam ki, és mind másként szólt, és mind jó volt, és mind csak tiszta zongora volt nem pedig zongora plusz vonós, meg zongora plusz csengettyű, mint ahogy azt megszokhatta az ember némely szintinél... Aztán tovább nézegettem a hangszíneket és hamar rá kellett jönnöm, hogy nincsenek benne töltelékhangszínek, amin az ember hamar átugrik, mert semmire sem inspirálja. minden egyes hangszín él, lélegzik és arra sarkall, hogy játssz. Ebben a világban ami automatikaorientált, és arra törelszik, hogy minnél többminden magától történjen a zenében, itt egy hangszer igazi zenészeknek, akik zenélni akarnak. Variable Architecture Synthesis Technology röviden VAST. Ez természetesen eddig semmit sem mondott nekem. Nos ez a Kurzweil egyedi szintézistechnológiája, ami megkülönbözteti az összes többi gyártótól, mind hangzásban, mind programozhatóságban. Egy Program (vagy patch, ahogy más gyártók hívják) akár 32 úgynevezett layerből állhat, ami lehetővé teszi, hogy egy zongoránál teljesen különálló hangmintákat használjon a gép leütéserősségtől vagy oktávtól függően. Ugyanígy egy Orchestral hangszínben lehetővé válik, hogy az alsóbb oktávokban más-más szimfónikus hanszerek szólaljanak meg mint feljebb, valamint leütéserősségtől függően is új hagszerek "jöjjenek be", példáúl, ha finoman játszunk akkor csak vonósok és fuvolák hallatszódjanak, piano, illetve pianissimoban, ahogyan egyre határozottabban nyomjuk le a billentyűket, úgy cserélődnek a hangminták, és jönnek be újabb hangszerek, megjelennek a rézfúvósok és ugyanazok a vonósok már mezzoforte, forte hangmintákkal szólalnak meg, vagyis nem egyszerűen csak hangosabbak az előző hangminták. Amikor az ember kipróbálja ezeket a hangzásokat az az érzése támad, hogy tényleg egy szimfónikus zenekar szól a keze alatt. Nekem személyszerint az volt a benyomásom, hogy az összes többi szintigyártó csak szeretné elérni azt amit a Kurzweil tud. Persze minden szinti jó valamiben, ezért nem szabad leírni egyiket sem véglegesen. Vannak együttesek ahogy egyetlen hangzás miatt képesek egy plusz szintit hordani magukkal. A Program módban természetesen saját programokat is létrehozhatunk akár a semmiből, különböző hullámformákkal, akár előre felvett hangmintákat felhasználva. Itt lehetőség van akár kész programok layereinek kimásolására is, melyeket akár új programokban egyesíthetünk. A lehetőségek száma végtelen. Olyan részletes beállítási lehetőségek vannak, hogy akár egy egész napra elmerülhet az ember egyetlen program készítésében, és akkor még nem is mondtam sokat. Nem akarok ebbe részletesen belemenni, egyedül az effekt részt ragadnám még ki egy kicsit. Előre elmentett effekt"lánc"-okból is bálogathatunk, vagy sajátot is készíthetünk, ahol meghatározhatjuk milyen effekteket kötünk sorba, milyen sorrendben, és természetesen magukba az effektekbe is belenyúlhatunk, teljes szabadsággal, így megadhatjuk hogy az aktuális reverb példáúl mekkora szoba karakterisztikáját adja vissza, mennyi korai visszaverődés legyen és milyen frekvenciáig dolgozzon. Egyszóval a hangzás legapróbb szilánkjait is mi magunk rakhatjuk össze zavarbaejtő mélységekig. A színpadi zenész legjobban a Setup módot fogja értékelni, itt ugyanis teljes beállításokat menthetünk el, dalspecifikusan. 16 program osztható le a billentyűzeten akár külön részekre osztva a billentyűzetet, akár egymásra téve több programot a még tömörebb hangzás érdekében. A Seup minden egyes programjának külön paraméterek adhatók, tehát ha mondjuk a sustain pedál csak a zongora résznél kell egy kétprogramos setupnál ahol egy strings és egy electric piano van egymásra rakva, akkor ezt beállítva, a sustain pedál csak az electric pianot zengeti majd, miközben a stringsre nem lesz hatással. Ugyanez van az effektezéssel is. Ha jobb kéznél egy tömör szintiszólóhoz állítunk be programokat, bal kéznél pedig mondjuk vonósokat használunk kíséretnek, akkor a jobbkéz szintijeit effektezhetjük teljesen másként mint a balkéz vonósait. Mindezt a bal oldalon található tolópotikkal tehetjük méginkább változatossá, ezek ugyanis szabadon hozzárendelhetők bármilyen effekt bármelyik paraméteréhez. Ezen kívül minden programhoz saját arpeggiátor rendelhető, valamint saját "riff", amely abból áll, hogy Sequencer módban felveszünk egy dalrészt, akár egy basszusmenetet, akár egy zongorafutamot, esetleg nagyobb szinti-intrókat, melyeket hozzárendelhetünk két billentyűhöz (az egyik lesz neki a start a másik a stop). Ezen kívül a Kurzweil Pc3 egy teljesértékű midivezérlő, melynél a setup módban minden midicsatornán elmenthető az irányított eszköz program és controlchange adata is, így egy setup beállításánál az irányított eszközön is rögtön beállnak az előre elmentett hangszínek. Az egyetlen dolog amit gyűlölök a Kurzweil PC3x-ben, hogy több mint 30 kiló, így a szállítása nem igazán egy leányálom, ezen kívül semmi rosszat nem tudok mondani róla. Fantasztikusan eltalált hangszer, gyönyörű életteli hangzásokkal és szédítő mélységekig terjedő editálási lehetőségekkel, mindemellet valószerűtlenül alacsony áron. Sok év kell elteljen, hogy ezt valmelyik szintetizátorgyártó fölülmúlja. | |
Megtekintések száma: 3287 | |